Group 2 Copy 15
UNIVERSITEIT UTRECHT

De Puls van Verandering

‘Ch-ch-ch-ch-Changes’, zong David Bowie al begin jaren 70. Verschuiving van geldende normen is van alle tijden, tegenwoordig vooral aangejaagd door migratie, klimaatproblematiek of veranderende sekserollen en -identiteiten. Door fysiologische, attitude- en gedragsmetingen te combineren, maken onderzoekers van Universiteit Utrecht inzichtelijk wat mensen écht van sociale verandering vinden – in dit geval veranderende sekserollen. Hierbij wordt gekeken deze in de maatschappij door mannen en vrouwen worden ervaren: als uitdagend (positief) of als bedreigend (negatief). Veranderende sekserollen zijn zeker voor Lowlanders een relevant thema, gezien zij veel met deze veranderende rollen te maken hebben en deels de verandering in gang zetten.

Resultaten van het onderzoek:
Mannen gaven (net als vrouwen) op een vragenlijst aan vrij progressief te zijn: Zij waren over het algemeen voorstander van maatregelingen om de positie van vrouwen te verbeteren (b.v. middels quota). Als zij echter deze mening moesten verdedigen dan bleek uit impliciete metingen (b.v. hartslag) dat zij minder gemotiveerd te zijn dan dat vrouwen dat waren. Deze kennis kan helpen verklaren waarom sociale verandering vaak zo traag gaat: Een op het oog progressieve mening kan vertekenen hoe sterk men daadwerkelijk gemotiveerd is om bij te dragen aan sociale verandering.

Huidige staat van het onderzoek:
Er is inmiddels een vervolgonderzoek bezig dat door Covid-19 nog geen doorgang heeft kunnen vinden. Een wetenschappelijke publicatie is in voorbereiding, en vervolgstudies (op oa het wetenschapsfestival 'Betweter') staan op de rol. G

Publicaties:
Het onderzoek is nog niet in wetenschappelijk tijdschriften gepubliceerd; maar is wel op verschillende congressen gepresenteerd en op het Betweter festival.

Media:
- New Scientist: Hartkloppingen van schurende sociale normen
- De Utrechtse Internet Courant: Utrechts onderzoek op Lowlands naar veranderende sekserollen


Group 2 Copy 11
Group 2 Copy 15
Group 2 Copy 15
Group 2 Copy 15